Kiedy dziecko powinno zacząć naukę języka obcego?

            Gdy dziecko jest małe, uczy się drugiego języka naturalnie, bez wysiłku. Maluch może się uczyć równolegle dwóch lub nawet trzech języków już od urodzenia. Sytuacja jest podobna do tej , gdy przyswaja sobie język ojczysty – dziecko jeszcze nie mówi, jedynie słyszy i obserwuje. Okres od narodzin do siódmego roku życia to najlepszy czas na naukę języków obcych. Potwierdzają to wiele badań naukowych. Dowodzą one, że ludzki mózg jest w tym czasie najlepiej przygotowany do tego procesu.

 

Dzieci rodziców dwu-języcznych

              Doskonale widać to na przykładzie dzieci z rodzin dwujęzycznych – tu przyswajanie dwóch języków odbywa się w sposób całkowicie naturalny, bez wysiłku. Słuchając na co dzień dwóch języków, dzieci stopniowo poznają ich strukturę, melodię i rytm, a poszczególne słowa i zdania w danym języku wpadają do odpowiedniej "szufladki" w mózgu.

 

Dzieci rodziców jednojęzycznych

 

         Od dziesięcioleci wiadomo, że dziecko nie potrzebuje logicznego uzasadnienia swoich działań. Naturalnie podryguje w rytm muzyki, nawet gdy nikt nie każe mu tańczyć. Dziecięcy mózg w ten sam sposób reaguje na język - automatycznie dopasowuje i dzieli zasłyszane dźwięki, przypisując je do konkretnego języka.

          Uczenie się języków jest naturalne i instynktowne właśnie w tak wczesnym wieku. Dopiero koło jedenastego roku życia ta naturalna zdolność umysłu zamyka się zupełnie ponieważ ta część mózgu po prostu przestaje być potrzebna. Oczywiście dalsza nauka języka jest możliwa, ale nie przebiega już tak łatwo i naturalnie. A więc najlepiej, aby podstawy języka - jego struktura i melodia - były przyswojone w jak najmłodszym wieku. Natomiast bardziej intensywne nauczanie oraz wzbogacanie słownictwa możemy zostawić na później.

 

Nauka języka obcego nie opóźnia nauki języka ojczystego

          Jeśli dziecko rozwija się prawidłowo, to nauka drugiego języka obcego nie stanowi przeszkody w nauce języka ojczystego. Nauce języków we wczesnym dzieciństwie sprzyja także plastyczny aparat mowy, który łątwo radzi sobie z poprawną wymową różnych głosek. Badania naukowe dowodzą również, że mózgi dzieci, które od wczesnego dzieciństwa uczą się dwóch języków, lepiej się rozwijają i łatwiej przyswajają nowe informacje. Takie dzieci lepiej się uczą i szybciej zdobywają wiedzę.

 

Jaką metodę nauczania wybrać?

               Wybierajmy naukę poprzez zabawę. Tak małe dziecko nie jest w stanie usiąść przy biurku i uczyć się słówek. One muszą docierać do niego poprzez codzienne życie - przez zabawę. Ta z kolei musi być ciekawa: muzyka wpadająca w ucho, kolorowe obrazki, interesująca animacja. Poprzez zabawę oswajamy dziecko z brzmieniem języka obcego, uczymy je obcych odpowiedników słów, z którymi styka się na co dzień w języku ojczystym. Nie obciążamy Malucha trudnymi strukturami gramatycznymi, tylko w atrakcyjny sposób przekazujemy podstawowe słowa i proste zwroty.
            Jako rodzice powinniśmy stworzyć przyjazną atmosferę do nauki - zachęcać i jak najczęściej chwalić. Ważne, by oglądanie filmów i słuchanie piosenek nie stało się przymusem, lecz wspólną zabawą, w którą można się bawić codziennie, ale też co drugi dzień lub raz w tygodniu. Nie zmienia to faktu, że najważniejsza jest regularność.
            Proponujmy dzieciom odgrywanie scenek wykorzystujących przyswojone słowa i zwroty - na spacerze czy na placu zabaw. Dopiero wówczas nowe słowo ma szansę zagnieździć się w pamięci długotrwałej.

            Dla dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym polecamy naukę języka angielskiego metodą Helen Doron. Młodszym dzieciom oferujemy domową serię edukacyjną Baby Beetles.

mgr Emilia Pyzel

Pedagog,

Główny Specjalista ds. Rekrutacji


Biuro Your Nanny
ul. Czerniakowska 26 00-714 Warszawa
tel. 518 858 304