Jak pomóc dziecku w adaptacji przedszkolnej?

W rozwoju dziecka istnieją tendencje przemawiające za podjęciem edukacji przedszkolnej: rosnąca niezależność i autonomia dziecka, samodzielność w zaspokajaniu podstawowych potrzeb fizjologicznych oraz rosnąca zainteresowanie światem i kontaktami z rówieśnikami. Rozpoczęcie edukacji przedszkolnej jest niemałym przeżyciem nie tylko dla dziecka, ale również dla rodziców. Rolą przedszkola jest podjęcie działania zmierzającego  do rozładowania negetywnego napięcia rodziców i dziecka. Ważne, aby pierwsze kontakty z przedszkolem zostały nawiązane przez rozpoczęciem edukacji – najpóźniej maj, czerwiec. Chodzi tu przede wszystkim o zapoznanie się z budynkiem, wyposażeniem i wymaganiami placówki, organizacją życia i nauki w przedszkolu oraz nauczycielami.

 

 

 

            Warto podkreślić, że nie tylko przedszkole ma za zadanie "oswojenie dziecka" z nową sytuacją. To my rodzice odgrywamy niebagatelną rolę w przygotowywaniu dziecka do pójścia do przedszkola. Przecież to nam najbardziej zależy na tym, by nasze dziecko czuło się w przedszkolu dobrze, bezpiecznie i komfortowo. Jednak oddając je na cały dzień pod opiekę obcych maluchowi osób, mamy często poczucie dyskomfortu i wyrzuty sumienia. W pewnym sensie czujemy, że opuszczamy własne dziecko.

Nic bardziej mylnego!           

            Adaptacja dziecka do nowego środowiska to bardzo złożony proces, odbywający się w sferach: fizjologiczno-biologicznej, społecznej, emocjonalnej i poznawczej. Jeszcze do niedawna dzieci same musiały przystosować się do nowej sytuacji, bez kierunkowych działań rodziców czy przedszkola.

            Wspomnienia dziecka z przedszkola mogą (i powinny) stanowić pozytywny bagaż uczuciowy na całe życie. Dzięki naszej pomocy nauczymy malucha samodzielności i damy mu możliwość poznania świata. A to niezwykle ważne!

 

W jaki sposób rodzice moga przygotować dziecko do pójścia do przedszkola?

 

  • Wspólnie z dzieckiem kupmy wyprawkę do przedszkola i pozwólmy mu ją oglądać ile razy zechce, we wrześniu poczuje, że ma przy sobie coś "swojego",
  • kupmy maluchowi książeczke o przedszkolu, np.: "O przedszkolu" Cz. Kulisiewicza, "Witajcie w przedszkolu!" I. Kellner i J. Garbert czy "Poradnik przedszkolaka. Mój pierwszy dzień w przedszkolu" M. Chrzanowskiej.
  • Chodźmy z dzieckiem na przedszkolny plac zabaw, by oswoić je z budynkiem, zabawkami i tłumem dzieci,
  • Nauczmy malucha piosenki bądź wierszyka o przedszkolu – przedstawi mu się ono jako miejsce przyjazne,
  • pobawmy się z dzieckiem w przedszkole w domu organizując mu dzień podobny do tego w przedszkolu,
  • pozwólmy dziecku wybrać zabawkę, która pójdzie z nim do przedszkola – ułatwi mu to oczekiwanie na rodziców.

 

Jak pomóc dziecku w zaadaptowaniu się do przedszkola?

 

Po pierwsze! Nie przeciągajmy pożegnań w szatni - pomóżmy dziecku rozebrać się, pocałujmy je, życzmy miłego dnia i wyjdźmy przekazując maluszka nauczycielowi.

 

Po drugie! Nie zabierajmy dziecka do domu, kiedy płacze przy rozstaniu – jeśli zrobimy to choć raz, będzie wiedziało, że w ten sposób może wymusić wszystko.

 

Po trzecie! Nie okazujmy negatywnych emocji: bez płaczu i wracania pod drzwi. Pamiętajmy, płacz dziecka rozpoczynającego funkcjonowanie poza środowiskiem rodzinnym to zjawisko zupełnie normalne! Każde dziecko uspokaja się właściwie od razu po zamknięciu drzwi od sali. Kiedy dziecko zauważy naszą niepewność, będzie miało wrażenie, że dzieje się coś złego.

 

Po czwarte! Kontrolujmy, co mówimy do dziecka. Unikajmy wyrażenia: "mama/tata niedługo cie zabierze" lub "przyjdę po pracy", zamiast tego powiedzmy np.: "odbiorę cię po podwieczorku", natomiast zamiast „już możemy wracać do domu”, powiedzmy: „teraz możemy iść do domu”. Najważniejsze jest by dotrzymywać danego dziecku słowa.

 

Po piąte! Nie domagajmy się sprawozdań od dziecka zaraz po powrocie do domu – to powoduje niepotrzebny stres.

 

Po szóste! Tłumaczmy dziecku, że reguły obowiązujące w przedszkolu są dobre i potrzebne. To porządkuje świat dziecka i zapewnia poczucie bezpieczeństwa.

 

Po siódme! Rozmawiaj z nauczycielem o dziecku. Ty uzyskasz kompetentne odpowiedzi a maluch będzie czuł się bezpiczenia.

 

            Nie ukrywajmy przez nauczycielem żadnych istotnych informacji o dziecku, bo każdy maluch ma swoją osobowość, charakter, upodobania i przyzwyczajenia. Nauczyciele w przedszkolu to osoby doświadczone, kompetentne i chętne do pomocy. Miejmy świadomość, że lęku dziecka przed przedszkolem nie uda nam się całkowicie wyeliminować. Poinformujmy nauczyciela o swoich oczekiwaniach wobec naszej pociechy. Nasze zaangażowanie i praca w procesie adaptacyjnym dziecka w przedszkolu pozwoli zniwelować stres maluszka i poczuć rodzicielską dumę z każdorazowych osiągnięć dziecka.

 

                                                                                                                      mgr Emilia Pyzel

                                                                                                                               Pedagog,

                                                                                               Główny Specjalista ds. Rekrutacji

 

 

 


Biuro Your Nanny
ul. Czerniakowska 26 00-714 Warszawa
tel. 518 858 304